Jak to jest z tym schylaniem się i dźwiganiem? – cd

Posted by | Sierpień 08, 2014 | Szkoła pleców | No Comments

To nie będzie wykład z fizyki.  Skupmy się na wartościach sił opisanych pod każdą pozycją. Kwadracik na pośladku kobiecej sylwetki to obrys kręgu L5 (połączenie ostatniego kręgu lędźwiowego L5 z kością krzyżową S1 to miejsce bardzo narażone na zmiany zwyrodnieniowe i uszkodzenie krążka).  Pomiar dotyczy sił działających na ten segment L5/S1.

 

 Jak trzymać ciężkie przedmioty?

uplift

Lp- odległość środka ciężkości przedmiotu od kręgu L5. Na pierwszym rysunku Lp wynosi 8 in, na drugim rysunku  16 in. (1 in = 1 cal = 2.54 cm)

Waga przedmiotu jest stała i wynosi 45 lbs (1lbs= 0.453kg)

Im większa odległość przedmiotu od ciała tym większa siła działa na kręgosłupi obciąża go (moment siły czyli ciężar paczki razy odległość).

Wniosek: Jeśli chcesz chronić swoje plecy nie noś sam ciężkich i dużych przedmiotów. Trzymaj ciężar blisko brzucha.

 

Która pozycja jest mniej obciążająca dla kręgosłupa przy podnoszeniu ciężaru?

Dane dla poniższych rysunków są takie jak do rysunku powyżej. Dodany jest ciężar górnej części ciała kobiety.

sqtlift

Wniosek: Żeby nie przeciążać nadmiernie kręgosłupa, zrób przysiad podnosząc coś z ziemi (jak się schylać? – czytaj więcej…)

Pod sylwetkami każdej z kobiet wypisane są wartości momentu siły (flexion moment) i choć pomiędzy dwiema ostatnimi wartościami (1220 i 980) jest tylko 240 różnicy to zapewniam, że jest to wystarczająco dużo żeby włókna krążka międzykręgowego (dysku) się rozerwały.

Jeżeli systematycznie łamiemy powyższe zasady, powoduje to, że włókna kolagenowe tworzące dysk są nadmiernie przeciążane.  Takie „zmęczone”* włókna kolagenowe są bardziej podatne na uszkodzenie i mogą rozerwać się nawet przy przykładowym schyleniu się po długopis.

*z Wikipedii:  Zmęczenie materiału – zjawisko pękania materiału pod wpływem cyklicznie zmieniających się naprężeń.

 

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked.